מה זה פלסטיק?

פוליפרופילן (Polypropylene)  pp-

הוא פולימר תרמופלסטי המשמש למגוון יישומים: חומרי עטיפה ותגיםטקסטיל, אריזות וחלקי פלסטיקציוד מעבדה, רכיבי מכוניות ועוד. פוליפרופילן מופק מפרופילן בתגובת סיפוח. פוליפרופילן עמיד לממסים,לחומצות ולבסיסים. הצריכה העולמית של פוליפרופילן היא 45.1 מיליון טון ששווים 65 מיליארד דולר.

החומר סונטז לראשונה על ידי ג'וליו נטה בשנת 1954, ייצור מסחרי של פרופילן איזוטקטי החל ב-1957

פוליאסטר – (pet- (Polyester

 הוא קטגוריה של פולימריםאו ליתר דיוק פולימרים מעובים שמכילים קבוצת פעילות אסטר (סוג תרכובת אורגנית שבשרשרת המרכזית שלה יש קבוצה פונקציונלית של אסטרית). למרות שפוליאסטר קיים בטבע, בדרך כלל המונח מתייחס למשפחה רחבה של פוליאסטרים סינתטיים הכוללת פוליקרבונט ופוליאתילן טרפתלאת .(PET)הפוליאסטר הסינתטי הראשון, גליצרין פאטייט, הוכנס לשימוש במלחמת העולם הראשונה לבגדים חסיני-מים. הפוליאסטר הטבעי היה ידוע לאדם כבר מ-1830.

שימוש נפוץ במילה פוליאסטר מתייחס לבגדים שנארגו מסיבי פוליאסטר. לבגדי פוליאסטר יש תחושה פחות טבעית מבדים טבעיים (כמו כותנה. (סיבי פוליאסטר נארגים לעתים קרובות יחד עם כותנה לשם ייצור אריג המשלב את היתרונות של שני חומרי הגלם.

פלסטיק אקרילי – Acrylic pmma)  ( 

או בשמה המדעי פולימתיל מתאקרילט (Polymethyl methacrylate) או בקיצור (PMMA) היא פולימר סינתטי של המונומר מתיל מתאקרילט. לזכוכית האקרילית שמות מסחריים רבים כגון פלקסיגלס (Plexiglas), פרספקסאקריליטאקריפלסט וגםאקריליק.

החומר פותח בשנת 1928 במספר מעבדות שונות ונכנס למעגל המכירות בשנת 1933 על ידי חברת רואם והס
.(Rohm and Hass)
כדי להפיק ק"ג אחד של זכוכית אקרילית, צריך לזקק שני ק"ג של נפט.

פוליסטירן- (Polystyrene)

הנו פולימר (מולקולת ענק) עשוי מהמונומר סטירן, פחמימן נוזלי שמיוצר באופן מסחרי מנפטבטמפרטורת החדר, פוליסטירן הוא בדרך כלל תרמופלסטי מוצק, אך ניתך בטמפרטורות גבוהות יותר, לטובת עיצוב או הבלטה ואז מיצוק מחדש. סטירן הוא מונומר ארומטי, ופוליסטירן הוא פולימר ארומטי.

פוליסטירן התגלה במקרה ב-1839 על ידי אדוארד סימון, רוקח מברלין מלבנה, השרף של עץ הפאולוניההוא זיקק חומר שמנוני, מונומר אותו הוא כינה "סטירול", מספר ימים אחר כך מצא סימון שהסטירול הסמיך, כנראה בגלל חמצון, הפך לג'לי אותו הוא כינה תחמוצת סטירול ("סטירולוקסיד"). ב-1845 הכימאי האנגלי ג'ון בלית' והכימאי הגרמני אוגוסט וילהאלם פון הופמאנן מצאו כי אותה טרנספורמציה של סטירול מתרחשת בהיעדרות חמצן. הם קראו לחומר שלהם מטאסטירול. ניתוח מאוחר יותר, הראה כי החומר זהה באופן כימי ל"סטירולוקסיד".
ב-1866 זיהה מארסלין ברת'לות כהלכה את ההתהוות של מטאסטירול מסטירול כתהליך פולימרי. כ-80 שנה חלפו עד שהובן כי חימום של סטירול מתחיל תגובת שרשרת שיוצרת מאקרומולקולה, בעקבות התיזה של הכימאי האורגני הגרמני הרמן סטאדינגר (1881- 1965). חברת אי גה פארבן החלה ליצר פוליסטירן בלודוויגסהאפן, גרמניה, בערך ב-1931 בתקווה כי זה יהיה תחליף ראוי ליציקות אבץ ביישומים רבים. הצלחה הושגה כאשר הם פיתחו כור (ריאקטור) המפיק את החומר ובתהליך שיחול (אקסטרוזיה) מייצר פוליסטירן מוקצף (בצורת כדוריות).
פוליסטירן מוצק טהור הינו חסר צבעפלסטיק קשה המוגבל בגמישותו. אפשר להזריקו לתוך תבניות עם פרטים עדינים. פוליסטירן יכול להיות שקוף או בצבעים שונים. הפוליסטירן חסכוני ושימושי לייצור דגמי הרכבה מפלסטיק, סכו"ם פלסטיק, מארזי תקליטורים ומוצרים אחרים אשר דורשים קשיחות נאותה, מחיר זול ושימוש בצבעים רבים. כמו כן, משמש החומר לבידוד תרמי ולכן משתמשים בו לייצור מכלים לנוזלים.
לעומת פלסטיק רגיל גמישותו פחותה, וכן עמידותו לאורך זמן.

פי. וי. סי מוקצף – (pvc)

פי וי סי מוקצף זהו חומר חזק , קל משקל, ונחתך בקלות – משמש להרכבה של הדפסי צילום, כגיבוי במיסגור תמונות, בעיצוב 3D, ובציור. הוא מורכב משלוש שכבות – שכבה פנימית של קצף פוליסטירן מוצמדת לציפוי חיצוני של נייר לבן .

משמש בדרך כלל לייצר מודלים ארכיטקטוניים, חפצים קטנים ואב טיפוס לייצור תבניות ליציקה. תפאורה למציג דגם מוקטן, מוצרים שמיוצרים לעתים קרובות על ידי אנשי מקצוע . גם משמש לעתים קרובות על ידי צלמים כרפלקטור, בתעשיית העיצוב למצגות של מוצרים חדשים, ובמסגור תמונה כחומר גיבוי; השימוש האחרון כולל כמה שיטות מסגור תמונות, אשר מנצלות את הגרסאות נטולות חומצה של החומר. שימוש נוסף הוא עם מודלים שונים , וכן סטנדים ותערוכות.

טבלת רמות הצפיפות

פוליסטירן
 (Polystyrene – PS)
פלסטיק אקרילי
(Acrylic glass – PMMA)
פוליאסטר
(Polyester – PET)
פוליפרופילן 
(Polypropylene – PP)

1.05

1.19

1.34

0.94

התקשרו אלינו 0

השאר תגובה