סוגי צבע ודיו לדפוס

בענף הדפוס קיימים מספר שיטות של סוגי צבע ושיטות הדפסה שונות :

  • צבע מבוסס מים- פורמט רחב פיגמנט  – צבע בו הממס העיקרי הוא מים. (dye), או שאינם מומסים במים (pigment). צבעים שאינם מומסים במים מבטיחים עמידות גבוהה יותר לאור ולתנאי מזג אוויר . צבע  מבוסס המומסים במים יוצר תמיסה יציבה, אך הוא עמיד פחות (מתאימים להדפסות המוצגות במקומות סגורים)

  • צבע  פורמט רחב סולבנט  (solvent) – זהו צבע שבעת ההדפסה מתאדה הממס ומאפשר ייבוש מהיר על מצע ההדפסה. צבע זה מאפשר איכות הדפסות טובה על מגוון רחב של מצעים, הוא עמיד לאור שמש ולתנאי מזג אוויר קשים, הוא זול לייצור. המרכיב העיקרי בו מזיק לסביבה ויוצר אדים רעילים, ועל כן הוא מצריך סביבת עבודה ייעודית ומאווררת. החקיקה בשנים האחרונות לטובת איכות הסביבה הביאה להפחתה בשימוש בצבע זה, על אף שינויים גדולים שנוצרו בהרכב הממסים שבו. חברות הצבע לפלוטרים וצבע לפורמט רחב מציעות כיום צבע המבוסס על ממסים ידידותיים לסביבה, כגון "צבע אקולוגי" (eco solvent ink) המכונה לעתים "צבע סולבנטי רך" (mild solvent ink)

  • צבע פורמט רחב יו וי UV – זהו צבע המבוסס על כימיקלים, בדומה ליתר סוגי הצבע הדיגיטלים  עם חשיפת הכימיקלים לאור ה-UV, מתקשה הצבע מיידית ויוצר שכבת צבע עמידה במיוחד על גבי המצע. על כן ניתן להשתמש בו גם על משטחים נוקשים, בין היתר זכוכית, עץ, מתכת ואריחי קרמיקה. הדפסה זו מהירה, אין צורך להמתין לייבוש המים או התאדות הממס. הכימיקלים במצבם הנוזלי רעילים, אך צבע זה נחשב לידידותי לסביבה, משום שכל מרכיביו הופכים מנוזל למוצק, מבלי לפלוט אדים 

  • צבע לטקס – זהו צבע חדש המתבסס ברובו על מים בשילוב חלקיקי צבענים המצויים בתוך קפסולת פולימר (לטקס). הצבע ידידותי לסביבה ועמיד בתנאי מזג אוויר משתנים, הוא אינו מוגבל להדפסות פנים והוא נטול ריח. משמש להדפסות טקסטיל, שימושים תעשייתיים, דקורציות, עיצוב פנים ועוד.  במקביל נעשים פיתוחים להתאמתו לטכנולוגיות חדישות ולדגמים חדשים של ראשי הדפסה.

  • צבע דפוס אופסט לעומת שיטות הדפסה אחרות, הם צמיגים מאוד. ישנם סוגים רבים של צבע  זמין להדפסה ליטוגרפית או אופסט צבעי אופסט משמשים בדרך כלל עבור עיתונים וספרים ההדפסה בצבעי אופסט היא  האפשרות החסכונית ביותר.  צבעי אופסט הם צבעים עמידים לאורך זמן ומדפסיים באיכות גבוהה . 

     ×¤× ×˜×•×Ÿ

השאר תגובה